Kuormalavan koko ja paino
Tavallisesti standardikokoinen puinen kuormalava painaa noin 25 kiloa. Eurolavat vastaavasti painavat noin 23 kiloa. Luonnollisen kuormalavan paino voi hieman vaihdella kappaleesta riippuen muun muassa valmistukseen käytetyn puulajin sekä kuormalavan sen hetkisen kosteuden mukaan.
Kooltaan FIN-lavat ovat 1000 x 1200 ja EUR-lavat 800 x 1200. Molemman kuormalavan kantavuus on noin 1800 kg. Myymälälavoja on saatavilla useissa eri kokoluokissa aina 800 x 600 kuormalavoista 300 x 200 kokoisiin. 800 x 600 kokoista standardikokoista myymälälavaa kutsutaan myös nimillä teholava ja puolilava.
FIN-kuormalavan 1000 x 1200 koko johtuu alun perin VR:stä ja rataverkostostamme. Suomalaisten junaratojen raideleveys on nimittäin suurempi kuin esim. muualla Euroopassa. Tästä johtuen suomalaisen tavaravaunun pohja on leveämpi ja näin myös VR-kuormalava on leveämpi kuin muualla Länsi-Euroopassa.
Tilaa kuormalava Suomen Lavacenteriltä!
Pyydä tarjous kuormalavoista
Mikä on kuormalava?
Kuormalava on tavaran kuljetuksessa ja varastoinnissa käytettävä määräkokoinen, tavallisesti puinen matala lava. Lavan käyttö nopeuttaa kuorman lastausta ja purkua niin maantie- kuin rautatieliikenteessä ja mahdollistaa tavaran tehokkaan käsittelyn varastoissa. Kuormalava on joko standardin mukainen vaihtolava tai kertalava.
Kuormalavan rakenne
Kuormalavan osat ovat kansi, välituet ja pohja. Puisessa lavassa välituet (tai yksi pitkä välituki) ja alin pohjalauta muodostavat pitkulaisen jalan. Jalkoja on kuormalavassa useimmiten kolme, pienissä kertalavoissa kaksi. Kannen ylin osa koostuu yleensä yhdensuuntaisten lautojen rivistä, jossa on tyypillisesti 5-9 lautaa, suurissa kertalavoissa enemmänkin. Standardilavoissa kansilautojen välissä on reilut raot, mutta myös umpikantisia kuormalavoja valmistetaan.
Pohjarakenteeltaan kuormalava voi olla jalkalava tai kehälava. Jalkalavan alle voi kahdelta suunnalta ajaa esteettä myös lavansiirtovaunulla, kuten haarukkavaunulla. Kehälavassa taas kaikilla sivuilla on pohjalauta, mikä parantaa kuormalavan kantavuutta. Jos kuormalavan jokaisella sivulla on käsittelyaukot trukin sarvia varten, puhutaan nelitielavasta. Jos jalan välituet ovat koko mitaltaan umpinaiset eli aukottomat, on kyseessä kaksitielava.
Myymme ja ostamme kuormalavoja
Me myös ostamme kaikenlaisia kuormalavoja kuten FIN-, EUR-, teho- ja kertalavoja. Voit tuoda kierrätetyt tuotteet toimipisteellemme tai voimme myös noutaa kuormalavan sopimuksen mukaan. Me kunnostamme vanhat kuormalavat uuteen uskoon.
Miksi Suomen Lavacenter?
Meiltä saat aina laadukkaat, ehjät ja oikein säilytetyt kuormalavat kaikkiin tarpeisiin. Lavat säilytetään kuivassa ja isossa sisätilassa, joten ne ovat suoraan käyttövalmiita. Oma, kattava varastomme ja monipuolinen kuljetuskalustomme takaavat nopeat toimitukset.
Toimipisteemme sijaitsee Hyvinkäällä, mutta toimitamme kaikenlaiset kuormalavat ja lavakaulukset omalla kalustollamme koko Etelä-Suomeen, mukaan lukien Helsinki, Espoo ja Vantaa. Olemme luotettava, kotimainen toimija, jolta saat aina laatutarkastetut tuotteet. Ota meihin yhteyttä ja kysy lisää kuormalavoista!
Ota yhteyttä, pyydä tarjous kuormalavoista